Derfor har Facebooks 10-årsplan betydning for din virksomhed

Virtual reality er en af Mark Zuckerbergs store satsninger. For din virksomhed kan virtual reality bruges til læring, demoer eller oplevelser. Illustration: Belle Djerberg

Kilde: Dansk Industri

Fem nedslag i Facebooks 10-årsplan, som kan få indflydelse på din virksomhed fra Astrid Haug, formand for Dansk Kommunikationsforening.

Af Astrid Haug mail

I april lancerede Facebook en plan for sine næste 10 år. For en virksomhed med kun 10 år på bagen i en uforudsigelig branche er det et dristigt træk. Men virksomheder i Danmark gør klogt i at holde øje med, hvor Facebook er på vej hen, og hvilke teknologiske spor virksomheden satser på. Med sine 1,65 milliarder månedlige brugere er Facebook det mest dominerende sociale medie i verden, og brugerantallet stiger dag for dag. Stigningen sker især uden for USA/Canada og Europa, da udbredelsen her allerede er massiv.

Læs også: Vi lever i en informationsboble

Der er altså ikke nogen grund til at tro, at Facebook ikke også er her om 10 år. Spørgsmålet er bare, hvor stor en del af markedet de sidder på. Ikke blot for sociale medier, men inden for intelligente hjem, e-handel, virtual reality, droner, kunstig intelligens og medieforbrug. Risikoen for alle andre er, at Facebook lykkes med at blive den altdominerende portal for store dele af vores online-handlinger, så andre virksomheder er afhængige af Facebooks infrastruktur for at nå ud til deres kunder. I bedste fald bliver det en win-win for Facebook og virksomhederne.

Læs også: Sådan er du professionel og privat på sociale medier

Her er fem nedslag i Facebooks 10-årsplan, som kan få indflydelse på din virksomhed:

1
Chatbots til Facebook Messenger. En stigende del af brugernes aktivitet på Facebook foregår i beskedfunktionen, derfor vil Facebook gøre det nemmere for virksomheder og medier at nå ud til brugerne med beskeder. Chatbots muliggør automatiske beskeder til brugerne, for eksempel med vejrudsigten, børskurser eller de seneste nyheder. De kan også bruges til kundehenvendelser, og inden længe vil vi kunne bestille alt fra blomster, flybilletter og roomservice via chatbots. Spørgsmålet er, hvilken service din virksomhed bør stille til rådighed?

2
360 graders video er i vækst, ikke bare på Facebook, men også YouTube satser på denne type video. Her kan man som bruger bevæge sig 360 grader rundt i videoen og få en totaloplevelse af det, videoen viser. Det er for eksempel oplagt til events, oplevelser, sport og til at fremvise en lokation. For et par tusind kroner kan man købe et 360 graders kamera og komme i gang. 360 graders video er et oplagt første skridt på vej mod virtual reality.

3
Virtual reality er en af Mark Zuckerbergs store satsninger. Ideen er dels at tilbyde virtual reality via en brille som Ocolus Rift, men også at gøre oplevelsen interaktiv, mens at man som bruger kan påvirke det, der foregår, for eksempel ved at røre og tegne. For din virksomhed kan virtual reality bruges til læring, demoer eller oplevelser.

4
Connectivity Lab er Facebooks bud på at udbrede højhastighedsinternet til flere i byer såvel som i landområder. For jeres virksomhed betyder bedre internet til flere, at markedet for e-handel, e-læring og andre digitale services bliver større.

5
Kunstig intelligens er et stort indsatsområde for Facebook. Ikke bare til at regne ud, hvilket indhold folk gerne vil se i deres Facebook-feed, men også til oversættelser samt aflæsning af billeder og video, som blandt andet skal gøre det nemmere for brugerne at finde det rette indhold og hjælpe Facebook med at afkode, hvilket indhold brugerne gerne vil have.

Læs artiklen på Dansk Industris hjemmeside: Klik her…